Goodbye Mohamed – Norbert G. Pressburg

Goodbye_MohammedToen ik deze titel bij Amazon voorbij zag komen dacht ik onmiddellijk: ‘Die moet ik lezen!’ En aldus geschiedde. De schrijver en de uitgever zijn anoniem, want je kunt in deze tijden niet iets over de Islam schrijven zonder op zijn minst lastig gevallen te worden. Het is een interessant boek, alleen  jammer van de titel. Het gaat over de feilbaarheid van de Koran. Eigenlijk op dezelfde manier waarop de Bijbel al ruim 200 jaren onder vuur ligt. Christenen zijn daar echter niet slechter van geworden. Nu nog de Moslims, zo hoor je hem denken. Er zijn nogal wat teksten in de Koran die anders vertaald zouden moeten worden. Voor de details hierover verwijs ik naar Wikipedia, daar vind je het allemaal terug. Sneu voor al die Jihadisten die stierven in het geloof 72 maagden te krijgen met mooie witte ogen en het nu moeten doen met sappige druiventrossen, dat lijkt althans de meest waarschijnlijke vertaling.

Mohammed was in de tijd van Mohammed geen naam, maar een titel cq omschrijving in het Aramees. De term ‘Parakleet’ (uit het Grieks) is op dezelfde stam terug te voeren. Omdat de term ‘mhmd’ veel gebruikt werd, is het natuurlijk heel eenvoudig om er een eigennaam van te maken, je krijgt dan de mooiste profetieën! Retrograde profetieën komen ook in de Bijbel wel voor, denk aan de profetieën van Daniël. De boodschap van de schrijver is als volgt: de Islamitische geschiedschrijving klopt niet. Daar is geen enkele aanwijzing voor in de archeologie. De Islam is ontstaan uit Arabisch, niet trinitarisch Christendom. Dat wil zeggen dat ze een belangrijk christelijk dogma niet accepteerden, nl de ‘Drie-eenheid’ (mi ook terecht overigens). Ergens tussen het jaar 1000 en 1100 begint de Islam min of meer vorm aan te nemen. De belangrijkste geleerden uit de Arabische wereld waren òf geen Moslim, of bijzonder tegendraads en geneigd tot onderzoek. Daarna keerde de Islam in zichzelf en ging het licht uit. Er was zelfs een ‘geleerde’ (naam) die de causaliteit wegredeneerde. Als je een pluk katoen aansteekt met vuur, gaat het niet daardoor branden, maar doordat God de opdracht tot branden geeft. Blaadjes vallen van de boom omdat God de opdracht geeft. In zo’n niet causale wereld is natuurlijk alles mogelijk en zijn wonderen bij uitstek geschikt om allerlei zaken te verklaren. Er is namelijk geen verschil tussen een vallend blaadje of een steen die omhoog valt.

Twee keer lezen is niet overbodig, het boek levert erg veel informatie.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.